16-02-2016 |

Un primer informe sobre "El fenómeno Alumni en España"

La Federació Alumni España va impulsar l’elaboració d’un informe per conèixer les característiques del moviment Alumni a les universitats espanyoles. L’informe recull els principals resultats d’una investigació pionera sobre fenomen relativament recent a España, el fenomen Alumni. És el primer estudi que s’elabora a l’estat espanyol al voltat d’aquesta temàtica, i en ell s’hi analitza les dades de 43 associacions i entitats, tant federades com no, amb la finalitat de tractar d'entendre, des de la perspectiva sociològica, el fenomen Alumni al nostre territori: quan ha sorgit, qui el conforma, quins objectius o fins tenen les entitats, quines activitats ofereixen, com s'organitzen... Per a això s'ha utlitzat una metodologia mixta combinant la recopilació de documentació disponible amb la recollida i explotació de dades quantitatives sobre les entitats.

L'informe, que podeu consultar aquí, proporciona una visió amplia sobre les principals característiques de les entitats alumni com per exemple el perfil de les persones afiliades, tant per gènere com per rames de coneixement, de quina manera es financien, la funció social que realitzen... i n'analitza el seu paper en el context de la societat contemporànea, considerant tant la seva dinàmica interna de creixement com els reptes que a partir de diverses transformacións actuals (socials, econòmiques, polítiques, culturals i universitàries) se li plantegen.

Per encàrrec de la Federación Alumni España, els encarregats de l’elaboració de l’informe han estat l’Antonio Ariño Vilarroya, catedràtic de sociologia a la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València i director de l'Observatorio Campus Vivendi de la Vida y Participación de los Estudiantes, juntament amb  Lídia Daza Pérez, doctora en sociologia, membre de l'equip d'investigació Territori, Població i Ciutadania, i membre del Consell Assessor de l'Observatori de l'Estudiant.