11-04-2016 |

Shifa Mathbout llegeix a la Universitat de Barcelona una tesi doctoral sobre el règim de precipitacions al Mediterrani oriental

El passat mes de febrer vam tenir l'ocasió d'assistir a la presentació de la tesi doctoral de l'estudiant de doctorat siriana Shifa Mathobout, ara ja doctora amb reconeixement cum laude pel seu treball d'investigació Spatial and temporal characteristics of precipitation variability and drought patterns in the eastern Mediterranean. En el marc d'aquesta recerca, la doctora Mathbout ha dut a terme un anàlisi pluviomètric a la zona del Mediterrani Oriental entre 1961 i 2012 i ha pogut demostrar una reducció en les precipitacions anuals, estacionals i mensuals en aquesta regió, que es considera un punt calent del canvi climàtic global.

Com explica la mateixa Shifa, aquesta disminució en les precipitacions ha provocat situacions de sequera en la zona que han estat especialment devastadores sobretot per les poblacions al nord i a l'est de Síria; una entre el 2007 i el 2008 i una altra entre el 2009 i el 2013. Les principals afectades han estat les zones productores de blat, situades en aquestes regions, causant la disminució de les collites, generant problemes de salut i d'abastiment d'aigua i, de manera general, contribuint a un empobriment cada cop més accentuat que ha causat una gran inestabilitat social. Aquesta sequera ha actuat com a detonant de la revolta popular a Síria, que ja ha provocat milers de morts i milers de persones refugiades i desplaçades.

Enllaç a la notícia publicada per l'ARA.