05-07-2016 |

Margarita Barañano: "La universidad reproduce en buena medida desigualdades que están en la calle"

Destaquem aquesta entrevista realitzada a la professora titular d’Estructura Social i Sociologia de la Educació de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Complutense de Madrid (UCM), Margarita Barañano, per a la revista de CCOO sobre ensenyament.

La professora Barañano, que investiga sobre les condicions de vida dels i les estudiants universitàries i la seva composició social, remarca que les condicions socials d’origen continuen sent decisives a l’hora de perfilar les trajectòries educatives dels i les estudiants. Tot i que institucions educatives com l’escola mitiguen lleument aquests efectes, i a pesar del canvi en l’estructura social espanyola i l’augment de les classes mitjanes qualificades, a la universitat continua havent-hi una soberrepresentació de persones provinents de contextos socioeducatius alts, i una infrarrepresentació dels fills/es procedents de nivells educatius baixos. D’acord amb la quarta edició de l’enquesta Eurostudent, la darrera en la que Espanya va participar, l’any 2010 el percentatge d’estudiants amb progenitors en ocupacions i nivells d’estudi baixos era encara del 25%. La universitat, com assenyala Barañano, continua reproduint en bona mesura les desigualtats existents a la resta de societat, tot i que es pugui parlar d’una “democratització segregativa” ja que sí que s’ha donat certa mobilitat social.

Margarita Barañano destaca també la importància de la universitat en la transició al mercat laboral i les dificultats estructurals a la inserció dels i les joves que es deriven d’un sistema productiu i un mercat laboral que no poden absorbir aquesta població qualificada, per la qual cosa és important instar als diferents agents socials a construir un model de desenvolupament alternatiu que pugui donar una oportunitat a aquest col·lectiu. Alerta, també, del perill que pot tenir una privatització i mercantilització de la educació superior en contextos de crisi econòmica com l’actual, ja que un sistema educatiu públic és crucial per garantir una societat democràtica.