18-04-2018 |

L'assetjament sexual a les universitats públiques espanyoles

Pikara Magazine ha realitzat una investigació sobre la situació de la lluita contra l'assetjament sexual a les universitats públiques espanyoles.

Aquesta investigació ha contactat amb 50 universitats públiques, d’entre les quals la Universitat de Barcelona, amb l'informe 'Más de la mitad de las universidades públicas españolas registran casos de acoso’ on hi ha dades d'àmbit estatal, a més d'una perspectiva general de com i en quina mesura s'està lluitant contra la violència masclista a cada universitat.

S'ha creat una base de dades sobre protocols d'igualtat on s'han recopilat els mecanismes d'informació que proporcionen les diferents universitats a l'hora de transmetre informació sobre la qüestió en l'actualitat.

Les dades desvetllen que, després de contactar amb les 50 universitats públiques de l’Estat, per correu electrònic o portals de transparència, més de la meitat (27) han registrat un o més casos d’assetjament. D’ells, 97 serien per assetjament sexual, de discriminació i agressions sexuals, mentre que 60 per assetjament laboral. Dels 79 restants es desconeix quin tipus d’assetjament s’havia exercit perquè les universitats no ho han indicat.

Assenyala que, per exemple, a Granada ('Un protocolo modelo que sigue sin impedir el acoso’) s'ha registrat el major nombre de casos (65), i desvetlla les virtuts i problemàtiques que genera la lluita contra l'assetjament des d'aquesta institució universitària.

En aquests casos són només la punta de l’iceberg perquè un 24% de les estudiants han manifestat patir assetjament sexual a l’àmbit universitari, segons l’estudi d’Encarna Bodelón i Nelia Igareda (UAB) “Les violències sexuals a les universitats: quan el que no es denuncia no existeix”, de 2014. No obstant, tal i com assenyala l’estudi, molt poques vegades la persona afectada denuncia, ja sigui per vergonya, per estigma, per la por a no ser creguda, per el temor a sentir-se aïllada o a que la resposta policial o legal no serveixi per a res.

Finalment, a ‘Para transformar la universidad hace falta una crítica radical a los modos de producción del saber y a su falocentrismo’ s'analitza l'heteropatriarcat i el sistema universitari amb la filòsofa i professora de Filosofia contemporània de la Universitat de Barcelona, Laura Llevadot que ofereix una perspectiva molt particular sobre masclisme, feminisme i inclús, amor.

Per ampliar la informació podeu accedir al següent enllaç de la notícia.