19-05-2015 |

Es celebra la VI Jornada de Victimologia “Víctimes (in)visibles”

El 7 de maig es va celebrar la VI Jornada de Victimologia, un acte organitzat cada any pel Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada i la Universitat de Barcelona en col·laboració amb el Grup de Recerca en Victimització Infantil i Adolescent (GReVIA), la Societat Catalana de Victimologia i la Fundació Vicki Bernadet

Aquesta edició es va centrar sobre el tema les Víctimes (in)visibles, uns col·lectius de víctimes encara poc estudiats per la literatura científica, amb l'objectiu de fer-ne visible la condició de victimització. La jornada es va dividir en dues sessions de ponències que van comptar amb la participació d’experts del sector, com per exemple investigadors, juristes i operadors socials.

La primera taula va tractar el tema de les víctimes en institucions religioses. Ivo Aertsen, professor de criminologia a la Universitat Catòlica de Leuven i Gema Varona, Investigadora de la Universitat del País Basc, van presentar l’estat de la qüestió en l’àmbit internacional i a l'Estat Espanyol. Així mateix, Carles Pérez, Professor de la Universitat Ramon Llul, i Josep Menéndez, director de Jesuïtes Educació, van parlar de la prevenció d’aquest tipus de delictes i del suport que les institucions religioses donen a les víctimes del passat.

En la segona sessió de la jornada, les ponències es van concentrar sobre els delictes d’odi, ja sigui per raó d’ètnia, religió, gènere, orientació o identitat sexual, discapacitat o bé per la situació de pobresa i d’exclusió social de les víctimes. Es tracta d’un tipus de delictes que és encara difícil de detectar jurídicament i que té un impacte molt fort sobre les víctimes, ja que es perpetua sense l’existència d’una causa objectiva, en ser la mateixa identitat de la víctima l’objectiu de l’agressió. La taula es va obrir amb la presentació de l’estat de la qüestió a càrrec de Marc Balcells, consultor del programa de criminologia de la Universitat Oberta de Catalunya. Posteriorment, experts del sector van parlar de delictes d’odi en els casos de l’exclusió social i de l’homofòbia. Bea Fernández, advocada de la Fundació Arrels, va exposar el cas de les persones sense llar, que viuen en una condició d’assetjament constant, i Eugeni Rodríguez, president de l’Observatori Contra l’Homofòbia va parlar de la nova llei per tutelar el col·lectiu LGBTIQ i dels mitjans que s’estan posant a disposició per prevenir i denunciar els delictes d’homofòbia. Per acabar, Miguel Ángel Aguilar, Fiscal coordinador del Servei de Delictes d’Odi i Discriminació de la Fiscalia Provincial de Barcelona, va presentar les mesures adoptades a Catalunya per contrastar els delictes d’odi, mesures que van ser punteres i que van crear un precedent a l’Estat Espanyol.

A tal propòsit, cal destacar la importància d’iniciatives com aquesta, que volen sensibilitzar la comunitat universitària i fer visible aquest tipus de delictes. Els membres del grup de treball de Victimització de l’Observatori de l’Estudiant, Jaume Hombrado, estudiant de Criminologia, Sara Pérez Hernando, estudiant del màster d’Intervencions Socials i Educatives, Andrea Reyes Mellado, estudiant de Criminologia i Anna Segura Montagut, estudiant del programa de doctorat en Psicologia Clínica i de la Salut, van participar en l’organització d’aquesta jornada. L’activitat d’aquest grup dins de l’Observatori de l’Estudiant té com a objectiu l’estudi de les experiències de victimització dels estudiants de la Universitat de Barcelona i la sensibilització de la comunitat universitària respecte al tema.