19-01-2015 |

Els observatoris com a eines per l’orientació professional al XV Seminari Permanent d’Orientació Professional

El Seminari Permanent d’Orientació Professional, organitzat pel Grup d’Investigació sobre Transicions Acadèmiques i Laborals (TRALS), té la missió de promoure la formació continuada pels orientadors programant conferències i debats amb experts en diferents camps. En aquesta última edició el tema escollit va ser el paper dels Observatoris. Les jornades van tenir lloc a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona el passat 4 de desembre.

La jornada va començar amb una xerrada de Luis Carro, director de l’Observal de la Universitat de Valladolid. Observal és un portal dedicat al coneixement de competències professionals obtingudes a través de l’experiència laboral, l’educació fomral i no formal que aposta pel que s’anomena lifelong learning. Carro va oferir una conferència titulada “Orientació Professional i observatoris ocupacionals des d’una perspectiva internacional: un feedback necessari. El cas d’Observal”

A continuació hi va haver la taula rodona “El valor afegit dels observatoris des de l’experiència professional”. A aquesta taula hi va ser present el becari de l’Observatori de l’Estudiant de la UB Ibai Gorriti i hi va participar la seva directora, Àngels Alegre. La directora de l’Observatori va explicar les tres línies estratègiques. La primera és la participació activa, compromesa i responsable dels estudiants en que l’Observatori forma una xarxa d’estudiants de grau implicats als grups de treball i de suport tècnic a estudiants de màster i doctorat. La segona línia és la dimensió social en que l’Observatori actua com a eina de seguiment del desenvolupament de la dimensió social dels estudiants i es compromet amb la qualitat i equitat educatives.

I, per últim, la inserció socioprofessional, el tema clau en les jornades. En aquest aspecte l’Observatori vol facilitar la transició al mercat laboral, l’empleabilitat, l’autoocupació, l’emprenedoria, l’emprenedoria social i el cooperativisme així com el desenvolupament professional i la formació al llarg de la vida. En aquest sentit destaquen els grups de treball especialment vinculats a l’Orientació Professional, i que han comptat amb l’assessorament d’experts, com ara el de rendiment acadèmic, educació i pobresa, ECOVIPEU, Inserció Social i Laboral, Investigadors Discents i emprenedoria i autoocupació. Així mateix, es va explicar el projecte “Recollim passos, construïm camins!”, una proposta e l’Associació Bones Arts que va voler elaborar una guia de sortides i experiències professionals d’ex-alumnes de Belles Arts. També ressalta com a través de l’Observatori es treballen competències importants com ara el compromís en el treball en grup, les habilitats comunicatives i l’assumpció de responsabilitats, l’organització i planificació, la negociació i resolució de conflictes, el lideratge i la redacció d’informes. D'acord amb aquests objectius, cal destacar el recull de recursos que podeu trobar a la seva web, així com la participació en jornades i les publicacions.

A la taula rodona també hi van participar Mireia Puig, de l’Àrea d’Economia, Empresa i Ocupació de Barcelona Activa i Marta Massagué, de la Xarxa d’Agents d’Inserció Laboral del Servei d’Orientació i Intermediació.