03-12-2015 |

Dia Internacional de les Persones amb Diversitat Funcional

El dia 3 de desembre se celebra a nivell mundial el Dia de les Persones amb Diversitat Funcional per tal de reivindicar la supressió de les diverses barreres amb les que es troba aquest col·lectiu en l'accés a la societat en igualtat d'oportunitats. El tema que ha posat la ONU sobre la taula per aquest any 2015 és "La inclusió importa: accés i apoderament per persones amb tot tipus de capacitat".

Les universitats hi tenen molt a dir ja que l'accés i la participació de les persones amb diversitat funcional en l'educació superior és fonamental per a la superació d'aquesta desigualtat. Com ja venen fent moltes universitats, es necessari que des de les institucions universitàries es continuïn duent a terme polítiques i accions destindades a fomentar la inclusió educativa i a eliminar les barreres en l'accés, la participació i l'aprenentatge a les que els i les estudiants amb diversitat funcional poden trobar-se en l'entorn universitari. Així ho posen de relleu diferents estudis entorn aquest tema com, per exemple, l'elaborat per la Fundación Universia juntament amb el Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad que podeu consultar en aquest enllaç.

Aquesta Fundació ha estat també la principal impulsora de la Guía de Atención a la Discapacidad en la Universidad, que podeu trobar aquí, on hi ha un recull dels diferents serveis que s'ofereixen des de les universitats de l'Estat espanyol per al suport dels i les estudiants amb diversitat funcional. També la Fundación ONCE ha elaborat una Guía Universitaria para Estudiantes con Discapacidad amb tots els recursos disponibles a les universitats tant públiques com privades del territori espanyol.

La Universitat de Barcelona compta també amb diversos programes de recolzament a estudiants amb necessitats especials amb la finalitat de promoure la igualtat d'oportunitats i la normalització de la seva vida acadèmica. Podeu consultar-los en la pàgina del Servei d'Atenció a l'Estudiant