14-03-2016 |

Celebració del 50è aniversari de la Caputxinada

El passat divendres 11 de març la Universitat de Barcelona va commemorar, amb una cerimònia al Paranimf de l’Edifici Històric, el 50è aniversari de l’assemblea constituent del Sindicat Democràtic d’Estudiants de la Universitat de Barcelona (SDEUB). La constitució d’aquest sindicat va ser el punt culminant de la tancada d’un nombrós grup d’estudiants i professors al convent dels Caputxins de Sarrià el març de 1966, episodi històric conegut com la Caputxinada, que va suposar un punt d’inflexió en el règim franquista i una fita fonamental en la lluita del món universitari, així com un estímul per a redefinir el que hauria de ser la universitat catalana en un futur democràtic.

Les reivindicacions més destacables, tal i com es va recollir a la declaració de principis de l’assemblea, giraven al voltant d’una apertura democràtica de la universitat per fer-la accessible a tota la societat i acabar amb les barreres classistes, però sobretot es demanava una ruptura amb el règim franquista i la renovació de les institucions universitàries. L’esdeveniment va generar una forta onada repressiva que va acabar amb la detenció i expulsió tant d’estudiants com de professors, i que en els anys següents va tenir una gran repercussió social i va esdevenir un episodi clau en el debilitament del franquisme.

A l’acte celebrat al Paranimf 50 anys després han intervingut amb el seu testimoni dos participants de l’assemblea constitutiva de l’SDEUB: el catedràtic Ramon Torrent, que va organitzar i presidir l’assemblea, i Mariona Petit, professora d’institut i delegada de la Facultat de Ciències el curs 1967-1968. El rector de la UB, Dídac Ramírez ha anunciat la revocació de totes les sancions als implicats en la Caputxinada, en un acte de significació política i simbòlica, mesura de la que es beneficiaran 28 estudiants i 67 professors. A l’acte hi ha intervingut també el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, que ha destacat la importància de la Caputxinada en l’apertura de mentalitats entre la societat civil. Cal destacar la intervenció de Lluís Forcadell, estudiant de la Universitat de Barcelona i coordinador del Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), que ha recordat que encara queden actualment moltes reivindicacions per assolir i que els estudiants continuen mobilitzant-se i organitzant-se.